Szukaj na tym blogu

niedziela, 18 września 2011

Pokolenie X - czy należysz do tej generacji?



Można mówić o kilku obszarach różnic między wspomnianymi wcześniej pokoleniami. Przedstawiciele generacji X, Y, Z mogą się między sobą różnić:

·         Stylem pracy,
·         Oczekiwaniami płacowymi,
·         Stosunkiem do autorytetów i hierarchii,
·         Rozdziałem pracy od czasu prywatnego
·         Sposobem komunikacji z innymi
·         Lojalnością wobec firmy
·        Kompetencjami IT


W niniejszym poście postaram się scharakteryzować pokolenie X właśnie pod kątem tych siedmiu obszarów.

Jednak od początku; generacja X to osoby urodzone do roku 1980. Pokolenie to dorastało więc w okresie wielkich przemian. Pamiętają czasy, kiedy półki w sklepach były puste. Okres transformacji ustrojowej wymusił na ludziach potrzebę większej zaradności, wzięcia spraw w swoje ręce.  Pokolenie X wyrosło w przekonaniu, że na dobrobyt, sukces należy zapracować.

Szacunek do ciężkiej pracy i upór w dążeniu do celu zostały również przeniesione do sfery zawodowej. Przedstawiciel pokolenia X bardzo skrupulatnie podchodzi do powierzonych mu obowiązków. Preferuje konkretne polecenia, a także szczegółowo określone zadania. „X” charakteryzuje się również bardziej analitycznym podejściem do obowiązków zawodowych.

Poszanowanie zasad hierarchii zawodowej i szacunek wobec przełożonego, to wartości wyznawane przez „X”. Doskonale rozumie i akceptuje, że na awans i lepsze stanowisko trzeba sobie zapracować. Z szeregowego pracownika nie stanie się od razu kierownikiem. Przedstawiciele pokolenia X mają również szacunek wobec przełożonego, jako osoby posiadającej większe doświadczenie związane z piastowanym, kierowniczym stanowiskiem. Nie mają problemu z podporządkowaniem się poleceniom menedżera.

Dla przedstawicieli generacji X bardzo ważna jest praca. Często przekładają ją nad życie osobiste. Praca po godzinach nie jest dla nich żadnym problemem. W końcu posiadaną pracę trzeba szanować. Przekłada się to również na lojalność względem pracodawcy. X niechętnie zmienia pracę z własnej woli. Ceni sobie zatrudnienia w ramach tej samej firmy. Taką osobę bardzo ciężko namówić do zmiany miejsca zatrudnienia, nawet, jeżeli oferowane ma o wiele lepsze warunki zatrudnienia. Ważna jest dla nich motywacja finansowa.

Generacja X nie posiada również tak dużych kompetencji z zakresu IT, jak przedstawiciele pokolenia Y. Rzecz jasna posługują się w życiu codziennym komputerem. Dla wielu jest to jednak wyłącznie narzędzie związane z obowiązkami zawodowymi. Z tego też powodu preferują komunikację bezpośrednią lub za pomocą telefonu. Komunikowanie się za pośrednictwem e-maila lub komunikatorów internetowych traktowane jest jako mało profesjonalne. W pewien sposób niedostatecznie rozwinięte kompetencje związane z obsługą komputera przekładają się również na umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie. Z duża rezerwą podchodzą do informacji umieszczonych w globalnej sieci.

Trzeba pamiętać, że przedstawiona charakterystyka pokolenia X, jest charakterystyką idealną. Oznacza to, że rzeczywistości rzadko zdarza się, aby dany pracownik posiadał te wszystkie cechy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz