Szukaj na tym blogu

wtorek, 26 lutego 2013

Portale społecznościowe – wsparcie w rekrutacji właściwych kandydatów


Rozwój Internetu i nowoczesnych form komunikacji, skłania działy rekrutacji do zweryfikowania swoich dotychczasowych metod dotarcia do najbardziej wartościowych kandydatów. Rzeczą oczywistą stało się publikowanie ogłoszeń o pracę "w sieci" i oczekiwanie na aplikacje od kandydatów drogą elektroniczną. Jednak współczesne metody komunikacji - szczególnie wśród ludzi młodych - zaczynają bazować na portalach społecznościowych. Warto zadać pytanie, czy działy rekrutacji powinny podążać za trendami komunikacyjnymi obecnymi wśród osób poszukujących pracy?

Portale społecznościowe, to wirtualne miejsca wymiany informacji, skupiające miliony użytkowników. Ich wielość i różnorodność pozwala skupić w jednym miejscu osoby w zasadzie z każdej kategorii społecznej, zawodowej. Istniejące portale można podzielić na dwie kategorie: ogólne i branżowe. Pierwszą z nich stanowią miejsca adresowane do wszystkich użytkowników Internetu. Nie mają skonkretyzowanego celu, dla którego użytkownik tworzy swój profil. Służą do wymiany informacji na każdy temat; z tego tytułu cieszą się największą popularnością.

Portale branżowe bazują na pewnej celowości tworzenia profilu w ich strukturach - tym samym skupiają mniejszą liczbę użytkowników. Przykładem portali branżowych są tzw. portale pracy.Osoby na nich obecne poszukują zatrudnienia, wymieniają się informacjami na temat kariery zawodowej, czy rozwoju swoich kompetencji.

Prowadzenie projektów rekrutacyjnych ma na celu dotarcie i zainteresowanie nimi jak największej liczby potencjalnych kandydatów. Z punktu widzenia popularności portali społecznościowych - jako kanałów komunikacji - warto zastanowić się nad prowadzeniem projektów rekrutacyjnych właśnie przy ich wsparciu. Skuteczność takiej metody rekrutacji jest uzależniona od kilku czynników, między innymi kategorii portalu społecznościowego, grupy wiekowej lub zawodowej.

Z perspektywy efektywności pozyskiwania wartościowych kandydatów do rekrutacji bardziej skuteczne wydają się branżowe portale pracy (Goldenline, LinkedIn etc.). Skupiają one użytkowników, którzy otwarci są na nowe doświadczenia zawodowe, propozycje zmiany zatrudnienia. Tego typu portale z reguły oferują również lepsze rozwiązania odnośnie form informowania użytkowników o prowadzonej rekrutacji. Portale ogólne (Facebook, NK) pozwolą na przekazanie informacji o rozpoczętej rekrutacji do o wiele większej grupy odbiorców, jednak niekoniecznie zainteresowanych wiadomością o wakującym stanowisku.

Podjęcie decyzji o prowadzeniu danego projektu rekrutacyjnego na łamach portali społecznościowych wymaga dokładnego określenia kategorii zawodowej potencjalnych kandydatów, z których dokona się ostatecznej selekcji na wakujące stanowisko pracy. Powinno się przede wszystkim zwrócić uwagę na kategorię wiekową i wymagane doświadczenie zawodowe idealnego kandydata. Istotna jest również profesja, której poszukujemy. W przypadku rekrutacji ludzi młodych do działów związanych z nowoczesnymi technologiami. Użycie portali społecznościowych może być efektywną metodą na pozyskanie wartościowych kandydatów. W ten sposób łatwiej pozyskać można profesjonalistów od których wymaga się znajomości nowych form komunikacji, kreatywności, wyszukiwania niestandardowych rozwiązań.

Efektywność realizowania projektów rekrutacyjnych wymaga od specjalistów zatrudnionych w działach personalnych otwartości na alternatywne formy pozyskiwania kandydatów. Do niestandardowych, ale i coraz popularniejszych metod rekrutacji dołączają portale społecznościowe. Dynamiczny rozwój nowoczesnych metod komunikacji pozwala stwierdzić, że ich rola (i efektywność) będzie sukcesywnie rosła. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne metody rekrutacji pójdą do lamusa. Portale społecznościowe winno traktować się jako pewne uzupełnienie dotychczasowej pracy.

3 komentarze:

  1. Biorąc pod uwagę popularność portali społecznościowych, tego rodzaju wsparcie rekrutacji może być się świetnym uzupełnieniem dotychczasowych starań. Ważne aby w pełni wykorzystać funkcjonalność ich rozwiązań i nie ograniczać się do jednego kanału komunikacji, co zresztą nie będzie trudne biorąc pod uwagę ich sieć powiązań, np. wtyczki społecznościowe

    OdpowiedzUsuń
  2. Portale społecznościowe są potężnym narzędziem marketingowym. Ale też dzięki nim, jesteśmy w stanie odszukać praktycznie każdego i posiąść informacje na jego temat. Dlatego też istotne jest świadome korzystanie z facebooka czy innych portali. Istotne jest umieszczanie tylko tych informacji, które nam nie zaszkodzą w rozwijaniu kariery zawodowej itd. Niestety, nie wszyscy o tym pamiętają...

    OdpowiedzUsuń
  3. Facebook daje świetne narzędzia targetowania reklam, którymi można dotrzeć w zasadzie do dowolnych osób. Od kilku miesięcy testujemy kampanie reklamowe kierowane do kandydatów o określonym profilu zainteresowań, lokalizacji, wykształceniu a nawet według miejsc pracy. Podobnie - LinkedIn - ma własną sieć reklamową, w której można wyświetlać zachętę do udziału w rekrutacji osobom pracującym na konkretnych stanowiskach albo w wybranych branżach. Zachęcam do tego typu działań, bo są świetnym uzupełnieniem ogłoszeń i metod bezpośrednich.

    OdpowiedzUsuń